2: Vervoer van wijn


Bij wijn importeren en verkopen komt heel wat kijken, meer dan je zo op het eerste oog zou denken als je een lekker glas wijn inschenkt. Het is niet voor niets dat veel kleine wijnimporteurs er na één of twee jaar alweer mee stoppen. We beschrijven hier telkens een aspect van het importeurschap. 

Een niet onbelangrijk aspect bij het importeren van wijn voor Granada Wijnen is het vervoer. Als je vervoer zegt, zeg je ook verpakken. Sommige van onze bodega's hebben dat perfect voor elkaar met goede wijndozen en harde plastic platen om de pallet heen. Anderen met minder ervaring of mindere materialen gebruiken dunne wijndoosjes en dun folie, waardoor sneller breuk kan ontstaan. Iets waar we eigenlijk geen invloed op hebben.

Dan het vervoer zelf. Als Nederlander denk je: ik benader even transporteur x en dan komt het wel goed. Niet in (Zuid-)Spanje dus. Onze bodega’s zitten deels op onmogelijke en onbereikbare plekken, althans voor een beetje vrachtwagen. Ook zijn er transporteurs die wél wijn van een bodega in de provincie Almeria meenemen, maar niet van een 20 km verderop gelegen bodega in de provincie Granada. Het is dus veel puzzelen en ook anticiperen op de tijd van het jaar. In de zomer een pallet vol wijn laten komen in een ongekoelde vrachtwagen vanuit het snikhete Córdoba is bijvoorbeeld niet zo’n goed idee.

Veel vervoerders rijden vanuit Zuid-Spanje naar bijvoorbeeld Barcelona, waar de wijn dan overgeladen moet worden op transport naar Noord-Europa. Een oncontroleerbaar proces, waarbij je nooit weet onder welke omstandigheden en waar je wijn precies verblijft. Voor onze wijnen in de regio Granada maken we daarom graag gebruik van de diensten van een betrouwbare Nederlandse importeur van verse biologische groenten en fruit. Deze rijdt meermalen per week rechtstreeks naar Nederland. Een team van 2 chauffeurs rijdt onafgebroken omstebeurten door om na 3 dagen hun vracht in Nederland te lossen. Hun vrachtwagens vertrekken echter vanuit Malaga en halen onderweg geen pallets op. Oftewel: de wijn moet eerst daarheen. Voor veel bodega's is het te lang rijden en lokaal transport in de dunbevolkte, bergachtige streken rond de Sierra Nevada is zeker geen vanzelfsprekendheid. Zij zijn daarbij vaak afhankelijk van een lokale ondernemer zoals een bouwbedrijf die met zijn vrachtwagen richting Malaga gaat. Meestal hebben die géén ervaring met het transporteren van pallets met breekbaar materiaal als wijn. Een andere complicerende factor: niet alle vrachtauto's hebben een laadklep en niet alle bodega’s bezitten een heftruck … Alleen dit deel vergt dus al het nodige overleg tussen ons en de bodega's. 

Ook het combineren van bijvoorbeeld een halve pallet van een bepaalde wijn van bodega 1 en een halve van bodega 2 kost moeite. Wie brengt zijn wijn naar de concurrent? En is het daar wel op tijd? Het blijft immers Spanje, het land van ‘mañana’. Als het even kan, nemen we dan ook een week speling. Vaak is dat hard nodig, want de vrachtwagen komt toch niet deze woensdag wijn halen bij de bodega, maar pas volgende week dinsdag. En dan maar hopen dat de pallet wijn onderweg naar Malaga of op een rotonde vlakbij onze opslag in Nederland na 2300 km rijden alsnog niet omkiepert, omdat deze niet goed is vastgezet. Dit is ons al meermalen overkomen, gelukkig met 'slechts' 1x een slechte afloop. En na deze hele exercitie staat de wijn alleen nog maar in onze opslag ...

 

Wil je hulp of informatie over zelf importeren van wijn? Granada Wijnen kan je daar over adviseren en heeft dat al bij meerdere wijnimporteurs in de dop gedaan. Bel of mail ons gerust. Wij rekenen hiervoor 15 euro ex BTW per kwartier (minimum 1 uur).

© 2011 - 2024 Granada Wijnen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel

Om deze webwinkel te bezoeken moet u 18 jaar of ouder zijn.