9: Bezorging van wijn
Bij wijn importeren en verkopen komt heel wat kijken, meer dan je zo op het eerste oog zou denken als je een lekker glas wijn inschenkt. Het is niet voor niets dat veel kleine wijnimporteurs er na één of twee jaar alweer mee stoppen. We beschrijven hier telkens een aspect van het importeurschap.
Bezorging van wijn per post/pakketdienst
Bezorging, een onmisbaar onderdeel van de wijnverkoop. Je kunt nog zulke mooie wijnen zoeken, naar Nederland halen, onder de aandacht brengen en verkopen, maar als koper ben je toch niet erg enthousiast als de bezorging niet goed is. En dat kan nogal gemakkelijk gebeuren bij een kwetsbaar product als wijn. Wij bezorgen niet zelf onze wijnen. Bij bezorging door POSTNL of DGS is één van de nadelen dat de wijn niet direct van ons naar de klant gaat, maar vaak wordt overgeladen in een distributiecentrum waar ze met lopende banden werken. Als er dan van anderhalve meter hoogte een doosje wijn naar beneden valt, moet het wel heel goed verpakt zijn, wil er geen breuk optreden. Daarom bieden deze vervoerders speciale verpakkingsdozen aan. Maar alleen al voor het samenstellen en vouwen van deze dozen en hun interieur moet je soms bijna gestudeerd hebben ... Bovendien moet je als kleine partij de dozen afgeven bij een distributiepunt, de lokale Gamma, Office Centre, supermarkt of postkantoor o.i.d. Vaak een hoop gedoe, omdat ze daar de dozen moeten wegen en er vaak rijen staan.
We gebruiken op dit moment POSTNL/Flespakket voor kleine zendingen vooral naar het buitenland, maar hebben inmiddels al genoeg meegemaakt om een hele blog aan de POSTNL’en en Fedexen van deze wereld te kunnen wijden. Hun boekingssysteem kan bijvoorbeeld niet zo goed overweg met de postcodesystematiek in het buitenland. Dozen van ons naar Zweden stonden wekenlang in een depot in Lapland, dozen naar Frankrijk en Belgie kwamen retour omdat het adres zogenaamd niet bestond en proefflessen van een bodega stonden wekenlang in een depot in Utrecht voordat ze teruggestuurd werden naar Spanje.
Bezorging van wijn per koerier
We hebben een koeriersdienst die onze bestelling ‘orderpickt’ en direct van magazijn naar klant rijdt. Dit geldt zowel voor doosjes wijn als voor pallets. Van overpakken is dus geen sprake en de koeriers doen hun werk over het algemeen naar tevredenheid. Een enkele keer is er sprake van een kapotte fles door hard remmen voor een overstekend kind, ontbreekt nog wel eens een doosje door foutief ‘orderpicken’, maar over het algemeen hoor je ons niet klagen. Er gaat percentueel maar weinig mis en 100% perfect krijg je het nooit in deze branche.
Hoe anders was dit bij onze vorige koerier waar ze het na de nodige personeelswisselingen niet meer zo nauw namen met onze afspraken en onze wijnen. Nee, we noemen geen namen, maar erg handig is het niet om in de stromende regen doosjes wijn voor de deur neer te zetten als de klant niet thuis is ... Een zeiknatte doos is nog niet zo erg, maar zeiknatte etiketten die van de flessen afglijdenn wél! Om maar te zwijgen van de vele keren dat er nogal hardhandig met doosjes wijn werd omgegaan, zowel in het magazijn als onderweg. Diverse klanten belden ons over een kapotte fles en een soppende doos vol glassplinters. 1 kapotte fles, hele doos retour en 5 andere flessen onverkoopbaar. En de vergoeding voor kapotte producten in de koerierswereld is beperkt tot enkele euros per kilo… Lastig product, wijn.
Een groeiend probleem waar zowel POSTNL, onze koerier als wijzelf ook tegenaan lopen, is dat klanten overdag vaak niet thuis zijn. Het is vrijwel ondoenlijk precies aan te geven hoe laat de koerier ergens is die een hele dag met goederen rondrijdt en te maken heeft met files e.d. Buren 1 doen niet open, buren 2 ook niet en buren 3 hebben geen zin in dozen in de hal. Op zich begrijpelijk, maar niet handig. Volgende dag opnieuw proberen dus. Nee, het leven van een wijnimporteur gaat niet altijd over rozen.
Wil je hulp of informatie over zelf importeren van wijn? Granada Wijnen kan je daar over adviseren en heeft dat al bij meerdere wijnimporteurs in de dop gedaan. Bel of mail ons gerust. Wij rekenen hiervoor 15 euro ex BTW per kwartier (minimum 1 uur).